Koninklijke Harmonie Orpheus Tilburg o.l.v. Hardy Mertens en Harmonie EMM Wessem o.l.v. Bart Partouns

Herfst Concert 27 oktober 2019

Koninklijke Harmonie Orpheus
o.l.v. Hardy Mertens Donau Monarchie

Kaddish- William Francis McBeth
Kaddish, is een joods gebed voor de doden, oorspronkelijk geschreven voor fanfareorkest. Het wordt gedurende een periode van elf maanden iedere ochtend en avond gebeden door de rouwenden en daarna elk jaar op de sterfdag van de overledene. 

De compositie was geschreven als een aandenken voor James Clifton Williams, een geliefde docent van McBeth. De hartslag die als een rode draad door het werk loopt, is een citaat uit Cacina en chorale, een compositie van Williams. Deze voortdurende hartslag in de percussie toont ons de overwinning van het leven en de dood. Het bewijst dat zolang iemand in herinnering blijft hij nooit echt sterft.

Suite “Ungarische Volktänze” delen 1,2 en 4 – Leo Weiner arr. Loek Paulissen
In Hongarije, wordt wonderkind en componist Leo Weiner als een van de leidende Hongaarse musici uit de eerste helft van de twintigste eeuw beschouwd. De aanstekelijke Hongaarse vossendans Rókatanc uit de Drei Ungarische Volkstänze uit 1960 is zelfs een evergreen geworden. Het oorspronkelijk vierhandig pianostuk wordt in diverse bezettingen gespeeld met daarin een andere vossendans. Maar de populariteit van de drie volksdansen oversteeg deze vossendans. Weiner deed geen onderzoek zoals zijn collega componisten Kodály en Bartók maar deelde hun belangstelling voor de nationale muziek uit Groot-Hongarije. In zijn composities zijn elementen uit de Hongaarse Volksmuziek en zijn harmonisch romantisch idioom in elkaar gevlochten. Toen het Hongaarse nationalisme eind dertiger jaren klem zat, werd Weiner  in zijn Hongaarse thema’s. De in 1885 geboren en in 1960  overleden muziekpedagoog, componist en pianist werd zowel in 1950 als 1960 geëerd met de Kossuth prijs en in 1953 benoemd tot Eminent kunstenaar van de Hongaarse Republiek.

Shalom – Matthias van Nispen tot Pannerden
Shalom is een arrangement van de jonge, talentvolle componist Van Nispen tot Pannerden waarin 3 bekende Joodse thema’s zijn verwerkt. Allereerst het lyrische ‘Shalom Aleichem’ van de componist I. Goldfarb en vervolgens de twee vrolijke traditionals ‘Shalom Chavenim’ en ‘Havenu Shalom Aleichem’. Aan het slot komen de 3 thema’s bij elkaar. Een werk wat niet mag missen in een klezmerprogramma.

Doïna – arr. Kees Engels solist Theo Gerris (klarinet)
Doïna is een Roemeense volkszang, een Roemeense meisjesnaam en een Roemeense muziektoonstijl. Doïna heeft Turkse invloeden en komt oorspronkelijk uit Azië. De stijl is terug te vinden in zowel de Roemeense als Klezmermuziek. Sinds 2009 staat Doïna vermeld op de lijst van het orale en immateriële erfgoed van de mensheid.

Kaiserin Sissi Marsch – Timo Dellweg

Harmonie EMM Wessem
o.l.v. Bart Partouns
Beauty and the Beast

October – Eric Whitacre
Eric Whitacre componeerde October met de bedoeling een vreedzame muzikale weergave op te roepen van de maand die hij zijn favoriet heeft genoemd, en de gevoelens die deze maand voor hem oproept. Eric Whitacre beschrijft zelf:

“Iets over de frisse herfstlucht en de subtiele veranderingen in het licht maken me altijd een beetje sentimenteel en terwijl ik begon te schetsen voelde ik dezelfde rustige schoonheid in het schrijven.
De eenvoudige, pastorale melodieën en de daaropvolgende harmonieën zijn geïnspireerd door de grote Engelse romantici, omdat ik voelde dat deze stijl ook perfect geschikt was om de natuurlijke en pastorale ziel van het seizoen vast te leggen.”

Oktober ging in première op 14 mei 2000 door het Nebraska Wind Consortium, een band bestaande uit studenten van dertig verschillende middelbare schoolbands uit Nebraska. Het werk droeg hij op aan Brian Anderson. 

Capriccio for Wind Orchestra – Christiaan Janssen
Een capriccio is een muziekstuk meestal vrij van vorm en van een levendig karakter. De typische capriccio is er een die snel, intens en vaak virtuoos van aard is.
In schilderijen betekent een capriccio vooral een architecturale fantasie, waarbij gebouwen, archeologische overblijfselen en andere architecturale elementen in fictieve en vaak fantastische combinaties worden samengebracht, misschien met personage. Het past onder de meer algemene term landschapsschilderkunst. Het kan ook worden gebruikt voor andere soorten werk met een fantasie-element.
Voor deze Capriccio werd ik vrijelijk geïnspireerd door ‘Capriccio van Rome’ geschilderd door Pannini in 1758.
De wereldpremière vond plaats (november 2015) in Luxemburg door het European Wind Orchestra o.l.v. Jan Cober.

Beast! – Christian Overhead (Wereldpremière)
Christian Overhead (2019) in opdracht van Luc Geraats. Het verhaal van ‘het beest’ begon in maart 2018. Als voorbereiding op de wedstrijd in de Midlands Area-wedstrijd met de brassband van de componist, Raunds Temperance, arriveerde Luc in Engeland te midden van een storm die het ‘Beast from the East’ werd genoemd. Het duurde natuurlijk niet lang voordat Luc dezelfde bijnaam kreeg!
Nadat hij was uitgenodigd om een solo-recital uit te voeren op het Festival of Brass 2019 in Manchester, en op zoek te gaan naar een nieuw virtuoos stuk voor het evenement, werd het idee voor de samenwerking geboren.
Met het oog op het aanpassen en uitbreiden van het stuk voor blaasorkest, ging ‘Capturing the Beast’ (voor tuba en piano) in première door Luc op het evenement. Dirigent Bart Partouns kwam samen met Luc op het idee om deze compositie te laten uitbreiden voor harmonieorkest en Tuba solo.
Nu in zijn definitieve vorm, is het klaar om volledig tot zijn recht te komen!
Gebouwd op een eenvoudig, maar onheilspellend motief – E, Ab, G (afgeleid door de componist, van de woorden ‘beest/oosten’ – het speelt met het idee van de perceptie van mensen van een beest, de stemming die voortdurend wisselt tussen nieuwsgierigheid, misverstand, sympathie en vaak gewoon pure terreur! Uiteindelijk blijkt echter dat dit beest eigenlijk verdomd cool is…

Finale uit Symphony no 5 – Dmitri Shostakovich
Dmitri Sjostakovich componeerde zijn Symfonie nr. 5 in D mineur, Op. 47 tussen april en juli 1937.
Het eerste optreden was op 21 november 1937 in Leningrad van het Leningrad Philharmonic Orchestra. De première was een enorm succes en kreeg een ovatie die ruim een half uur duurde. De finale van de Vijfde Symfonie, die grandioos is genoemd, is het onderwerp van voortdurende discussie gebleven die draait rond de vraag: ‘Is het een stalinistische overwinningshymne of is het een parodie op een?’ hoe dan ook, de Vijfde Symfonie en nog meer het laatste deel is een van de meest bekende werken van Shostakovich geworden.

Toegift Balkan Dance – Etienne Crausaz
De Balkan is door de eeuwen heen altijd al een bron van muzikale inspiratie voor componisten geweest. Krachtige ritmes en vaak uitbundige muzikale hoogtepunten zijn de twee karakteristieke kenmerken van deze rijke en gevarieerde muziekstijl. Etienne Crausaz heeft deze elementen gecombineerd met facetten uit de rock, waarmee, Balkan Dance een uitbundig en spectaculair muziekstuk is geworden, dat beslist uitnodigt tot dansen!

Zondag 27 oktober

14.30 uur

Louis Bouwmeesterplein 1,
5038 TN Tilburg